536 288 808
ODBIÓR OSOBISTY:
ŁÓDŹ
CEGIELNIANA 22
Numer konta
61 2490 0005 0000 4500 4307 1548
ALIOR BANK
Lokalizacja
Akumulatory LiFePO4
Baterie LiFePO4
Baterie LiFePO4 to rodzaj baterii litowo-jonowych, w których jako materiał katody wykorzystuje się fosforan litowo-żelazowy. Mają wiele zalet w porównaniu z innymi akumulatorami litowo-jonowymi oraz tradycyjnymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi i żelowymi. W tym poście na blogu przedstawimy akumulatory LiFePO4 i wyjaśnimy, dlaczego są one lepsze od innych typów akumulatorów.Czym są akumulatory LiFePO4?
Baterie LiFePO4 stanowią podzbiór baterii litowo-jonowych, czyli akumulatorów wykorzystujących jony litu jako główny nośnik ładunku. Akumulatory LiFePO4 różnią się od innych akumulatorów litowo-jonowych wyborem materiału katody. Katoda jest elektrodą dodatnią akumulatora, z której przemieszczają się jony litu podczas rozładowywania.Baterie LiFePO4 wykorzystują fosforan litowo-żelazowy (LiFePO4) jako materiał katody, podczas gdy inne baterie litowo-jonowe wykorzystują takie materiały, jak tlenek litu, kobaltu, tlenek litu i manganu lub tlenek niklowo-manganowo-kobaltowy. Wybór materiału katody wpływa na wydajność, bezpieczeństwo, koszt i wpływ baterii na środowisko.
Dlaczego akumulatory LiFePO4 są lepsze?
Akumulatory LiFePO4 mają wiele zalet w porównaniu z innymi typami akumulatorów, szczególnie w zastosowaniach wymagających dużej mocy, długiego cyklu życia i bezpieczeństwa. Oto niektóre z głównych zalet akumulatorów LiFePO4:-
Wysoka wydajność ładowania i rozładowywania: akumulatory LiFePO4 mogą ładować i rozładowywać się z dużą szybkością, bez utraty dużej pojemności lub generowania nadmiernego ciepła. Mogą osiągnąć ponad 90% wydajności poniżej 1 C (co oznacza, że akumulator można w pełni naładować lub rozładować w ciągu jednej godziny), podczas gdy akumulatory kwasowo-ołowiowe mają wydajność około 80%. Oznacza to, że akumulatory LiFePO4 mogą dostarczać większą moc i działać dłużej niż akumulatory kwasowo-ołowiowe.
-
Długi cykl życia: akumulatory LiFePO4 wytrzymują tysiące cykli ładowania i rozładowywania bez znaczącej utraty pojemności. Zwykle oferują co najmniej 3000 pełnych cykli, zanim spadną do 80% pierwotnej pojemności, podczas gdy niektóre wysokiej jakości akumulatory mogą przekraczać 10 000 cykli. Z drugiej strony akumulatory kwasowo-ołowiowe mają żywotność około 300 do 500 cykli. Oznacza to, że akumulatory LiFePO4 mogą działać latami bez konieczności wymiany, oszczędzając pieniądze i redukując ilość odpadów.
-
Wysoki poziom bezpieczeństwa: akumulatory LiFePO4 są bardziej stabilne i mniej podatne na niestabilność termiczną niż inne akumulatory litowo-jonowe. Ucieczka termiczna to zjawisko polegające na przegrzaniu akumulatora, zapaleniu się lub eksplozji na skutek wewnętrznych zwarć lub nadużyć zewnętrznych. Akumulatory LiFePO4 charakteryzują się wyższą stabilnością termiczną i niższym ryzykiem zapłonu lub eksplozji, nawet w przypadku przebicia, przeładowania lub wystawienia na działanie wysokich temperatur. Nie zawierają również toksycznych i rzadkich metali, takich jak kobalt czy nikiel, co czyni je bardziej przyjaznymi dla środowiska i mniej szkodliwymi dla zdrowia ludzkiego.
-
Szeroki zakres temperatur pracy**: Akumulatory LiFePO4 mogą pracować w szerokim zakresie temperatur, od -20°C do 60°C, bez utraty dużej wydajności i pojemności. Tolerują również wyższe temperatury niż akumulatory kwasowo-ołowiowe lub żelowe, które mają tendencję do degradacji lub awarii pod wpływem ciepła. Dzięki temu akumulatory LiFePO4 nadają się do stosowania na zewnątrz lub w trudnych warunkach, w których często występują wahania temperatury.
-
Lekkie i kompaktowe: akumulatory LiFePO4 mają wyższą gęstość energii niż akumulatory kwasowo-ołowiowe lub żelowe, co oznacza, że mogą przechowywać więcej energii przy mniejszej objętości i wadze. Na przykład akumulator LiFePO4 12V 100Ah waży około 13 kg i ma pojemność około 13 litrów, natomiast akumulator kwasowo-ołowiowy 12V 100Ah waży około 30 kg i ma pojemność około 30 litrów. Oznacza to, że akumulatory LiFePO4 mogą zaoszczędzić miejsce i zmniejszyć obciążenie pojazdów lub sprzętu, który z nich korzysta.